اثر قرین و همنشین

باسمه تعالی

اثر همنشین و قرین

برای برگزاری هرچه بهتر هر نشستی لازم است افراد یک شناخت کوتاه از همدیگر داشته باشند . بنابراین هریک از شرکت کنندگان خود را معرّفی می کنند و سطح تحصیلات خود را نیز بیان می کنند بعد از معرّفی اعضای حاضر  به مرّبی گفتند شما که خود را معرّفی کردید بنده هم باید نام و نام خانوادگی و سطح تحصیلات خود را بیان کنم . چون آنچه شما انجام دادید وظیفه ای نیز به بنده متوجه کردید چون دور از ادب و آداب اسلامی است که اهل مجلس خود را معرّفی نمایند و بنده خود را معرّفی نکرده باشم .

مرّبی خود را معرّفی کردند اما برخلاف رسم شناخته شده در جامعه ، ایشان نام خود را اسم بزرگ و شهرت خود را اسم کوچک یاد کردند و از حاضران خواستند نظر خود را در مورد درستی و نادرستی آن به روشنی بیان نمایند برخی از حاضران با نظر وی مخالفت کردند .

در این حال گوشی همراهی زنگ زد .

مرّبی گفتند :

ما مخالف آوردن گوشی به جمع نیستیم ولی نباید صدای آن برای برنامه مشکل ایجاد کند . نمی خواهیم که گوشی آورده نشود و یا آن خاموش شود ، باید بجا استفاده شود وحق و احترام جمع فراموش نشود و به خاطر احترام جمع و رعایت حقوق دیگران آن را در حالت خاموشی صدا قرار دهیم و گوشی خود را نشان دادند که صدایش خاموش بود .

مرّبی ادامه دادند و از ایشان خواست که برای نظر خود دلیل بیاورند .

یکی گفت :

« نام » به خود فرد مربوط می شود ولی شهرت نشانگر جمع و خانواده است یعنی بر تعداد بیشتر دلالت می کند .

دومی گفت :

باید به معنا و مفهوم توجه کرد هر کدام معنی و مفهوم بالایی داشته باشد بزرگ است و دیگری را کوچک می گیریم .

سومی به تعداد حروف اشاره کرد و گفت :

به تعداد حروف هر یک نگاه می کنیم هرکدام تعداد حروف بیشتری داشته باشد آن بزرگ است .

چهارمی گفت :

هر کدام به الله نزدیکتر باشد بزرگتر است .

مرّبی گفتند :

ممنونم که برخی نظر خود را گفتند . هر یک از عزیزان نظر خود را خوب بیان می کنند . از دیگران هم خواهش می کنم سکوت نکنند و آنچه به نظرشان می آید بگویند .اما توجه داشته باشیم که جوابی محکم و قانع کننده خواهد بود که « مبنا و اساس » داشته باشد و مبنا لازمه پاسخ درست ، صحیح و پایدار به سوالات می باشد . بنابراین هر نظری قابل قبول نخواهد بود .

در اینجا مرّبی برای اینکه اندوخته هاو آموخته های پیشین حاضران را بیشتر به یادشان بیاورد ، سوال دیگری مطرح کردند و افزودند :

عزیزان برای اینکه به بچه ای که تازه به دنیا آمده است باید اسم و نام گذاشت. پدر و مادر برای نامگذاری چه می کنند؟

البته ان شاء الله در یکی از جلسات آتی در مورد « اهمیت نامگذاری و آثار نام  » صحبت خواهیم کرد .

عده ای دست بلند کردند ؟

یکی گفت برای این منظور والدین نامی را برای بچه انتخاب می کنند . سپس به گوش راست او اذان و به گوش چپش اقامه را تلاوت می کنند و نامش را به گوش راست و چپش تلقین و تکرار می کنند .

عَنْ عَلِیٍّ علیه السلام أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلّم قَالَ:

مَنْ وُلِدَ لَهُ مَوْلُودٌ فَلْیُؤَذِّنْ فِی أُذُنِهِ‏ الْیُمْنَى وَ لْیُقِمْ فِی الْیُسْرَى فَإِنَّ ذَلِکَ عِصْمَةٌ لَهُ مِنَ الشَّیْطَان

برقی، ابو جعفر احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، محقق و مصحح، محدث، جلال الدین،‏ ج ‏2، ص 466، دار الکتب الإسلامیة، قم، چاپ دوم، 1371ق

کسی که صاحب فرزند شد، در گوش راست نوزاد اذان بگوید و در گوش چپش اقامه؛ چراکه این‌کار باعث مصونیت او از شیطان خواهد شد.

قَالَ الصَّادِقِ علیه السلام

الْمَوْلُودُ إِذَا وُلِدَ يُؤَذَّنُ فِي أُذُنِهِ الْيُمْنَى وَ يُقَامُ فِي الْيُسْرَى‏ .

شيخ حسن فرزند شيخ طبرسى‏،مكارم الأخلاق‏، وفات: قرن ششم‏، ،ناشر: شريف رضى‏،چاپ: قم‏،چاپ: 1370 ش‏،چاپ: چهارم‏ ، ص 227

شيخ صدوق،من لا يحضره الفقيه‏‏،‏وفات: 386 ق‏،تعداد جلد: 4،ناشر: جامعه مدرسين‏،چاپ: قم‏،چاپ: 1404 ق‏،چاپ: دوم ، ج‏1، ص299

هنگامى كه نوزاد به دنيا مى‏آيد در گوش راستش أذان و در گوش چپش اقامه بگويند.

اینجابود که مرّبی از حاضران خواست اذان را بگویند .

یکی اذان را شروع کرد :

اَللّهُ اَکبَرُ  ( ۴ بار )

اَشْهَدُ اَنْ لا اِلَهَ إِلاَّ اللّهُ  ( ۲ بار  )

اَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ ( ۲ بار )

حاضران صلوات فرستادند . مرّبی گفت آفرین به شما . چرا صلوات فرستادید؟

برخی گفت :

به خاطر اینکه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم جایگاهش عظیم است .

دیگری گفت :

چون قرآن خواسته که به رسول الله صلوات فرستاده شود .

مرّبی گفتند آفرین برشما . بنده در فرصت مناسب ان شاء الله « اهمیت و پیام و آثار صلوات » را خواهم گفت . حال کدام آیه شریفه از قرآن کریم می خواهد که به رسول الله صلوات فرستاده شود ؟

نوجوانی گفت :

الأحزاب : 56   إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْليماً

الله و فرشتگانش بر نبی درود مى‏فرستند اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، بر او درود فرستيد و سلام گوييد و كاملًا تسليم ( فرمان او )  باشيد.

و حاضران دوباره صلوات فرستادند . سپس مرّبی از گوینده اذان خواستند به اذان ادامه دهند .

اَشْهَدُ أَنَّ عَلِیاً وَلِی اللّهِ  ( 2 بار )

حَی عَلَی الصَّلاةِ ( ۲ بار )

حَی عَلَی الْفَلاحِ ( ۲ بار )

حَی عَلی خَیرِ الْعَمَلِ ( ۲ بار )

اَللّهُ اَکبَرُ ( ۲ بار )

لا اِلَهَ إِلاَّ اللّهُ ( ۲ بار ) .

بعد از اتمام اذان ، اقامه گفته شد .

اَللّهُ اَکبَرُ  ( 2 بار )

اَشْهَدُ اَنْ لا اِلَهَ إِلاَّ اللّهُ  ( ۲ بار  )

اَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ ( ۲ بار )

اَشْهَدُ أَنَّ عَلِیاً وَلِی اللّهِ  ( 2 بار )

حَی عَلَی الصَّلاةِ ( ۲ بار )

حَی عَلَی الْفَلاحِ ( ۲ بار )

حَی عَلی خَیرِ الْعَمَلِ ( ۲ بار )

قَد قامَت الصَّلَوةُ ( ۲ بار )

اَللّهُ اَکبَرُ ( ۲ بار )

لا اِلَهَ إِلاَّ اللّهُ ( 1بار ) .

مرّبی با پایان یافتن اذان و اقامه گفتند :

به نظر شما آیه و مفاهیم و اسمائی و عبارات شریفه ای که در اذان و اقامه آمده است بزرگند یا کوچک ؟

حاضران گفتند :

همه آنها بزرگند و چیزی به عظمت و بزرگی آنها وجود ندارد .

در این هنگام مرّبی از آنان خواست که جواب درست سوال ارائه را نمایند .

جوانی گفت :

با توجه مطالب گفته شد . چون « نام » بعد از اذان و اقامه گفته می شود و قرین و همراه اسماء و عبارات مقدسه و بزرگ قرار می گیرد و همنشین اثر دارد . بنابراین باید این نام را بزرگ بشماریم و از آن به بزرگی یاد کنیم .

یعنی در معرّفی این « نام » را به بزرگی یاد کرد و والدین و دست اندرکاران نیز در نامگذاری باید اسماء خوب و پرمحتوی مثل اسماء انبیاء و معصومین صلوات الله علیهم اجمعین را برای فرزندان انتخاب نمایند .

وَ قَالَ رَجُلٌ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا حَقُّ ابْنِي هَذَا قَالَ تُحَسِّنُ اسْمَهُ وَ أَدَبَهُ وَ تَضَعُ مَوْضِعاً حَسَناً.

ابن فهد حلى‏،عدة الداعي و نجاح الساعي‏،وفات: 841 ق‏، ،ناشر: دار التكاب اسلامى‏،چاپ: قم‏،چاپ: 1407 ق‏، چاپ: اول‏، ص86

محدث عاملى‏،تفصيل وسائل الشيعة إلى تحصيل مسائل الشريعة،وفات: 1104 ق‏،،ناشر: آل البيت‏،چاپ: قم‏،چاپ: 1409ق‏، چاپ:اول‏، ج21، ص390

مردى به رسول الله صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله عرض كرد :

حق اين فرزند بر من چيست ؟

رسول الله فرمودند :

اسم خوب برايش انتخاب كنى ، به خوبى او را تربيت نمايى و به كارى مناسب و پسنديده بگمارى .

قال الإمام علي عليه السلام

قال الإمام علي عليه السلام :

إِنَّ لِلْوَلَدِ عَلَى الْوَالِدِ لِلْوَالِدِ عَلَى الْوَلَدِ حَقّاً فَحَقُّ الْوَالِدِ عَلَى الْوَلَدِ أَنْ يُطِيعَهُ فِي كُلِّ شَيْ‏ءٍ إِلَّا فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ وَ حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى الْوَالِدِ أَنْ يُحَسِّنَ اسْمَهُ وَ يُحَسِّنَ أَدَبَهُ وَ يُعَلِّمَهُ الْقُرْآن‏ .                        

سيد رضى‏،نهج البلاغة، وفات: 406 ق‏، ناشر: هجرت‏،چاپ: قم‏،چاپ: 1414 ق‏، چاپ: اول‏، ص 546

فرزند را بر پدر حقى است و پدر را بر فرزند حقى. حق پدر بر فرزند آن بود كه فرزند در هر چيز، جز نافرمانى الله سبحان، او را فرمان برد، و حق فرزند بر پدر آن است كه او را نام نيكو نهد و نيكش ادب آموزد و قرآنش تعليم دهد.

 

کمال بارعی - تبریز

بیانیه سازمان بسیج فرهنگیان برای روز جهانی قدس

باسمه تعالی

الحج : 32   ذلِكَ وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ

اين است و هر كس شعائر الهى را بزرگ دارد، اين كار نشانه تقواى دلهاست.

روز جهانی قدس روز مبارکی است  و  یادگارعزتمندی از امام خمینی رحمة الله تعالی علیه است که عرصه جهاد همگانی را با مستکبرین و اذناب خونخوار آنان فراهم ساخته است و قدس و مسجد الاقصی را به نماد همیشگی و از مصادیق بارز شعائرالله تبدیل کرده است . جهاد با ستمگران واشغالگران تعظیم شعائر الله است که هر فرد آزاده و منصف و حقوق بشر دان را مجاب می سازد که به هر نحویی از انحاء ممکن  برای حفظ کیان بشریت به جهاد مقدس با نژادپرستی و اشغال گری بپردازد و  ندای «  مرگ بر آمریکا » و « مرگ بر اسرائیل » سر دهد  و از ظالم و اشغالگری که صهیونیستی و وهابیت و حامیان آمریکایی و غربی مصداق آشکار آن است ، اعلان انزجار و نفرت نماید ، این حداقل کار برای یاری مظلومان در سراسر عالم از جمله فلسطین اشغالی ، سوریه ، یمن ، بحرین ، عراق و ... بشمار می رود . سکوت و بی تفاوتی در برابر خون آشامی و نسل کشی های بشری، مزدوری صهیونیسم قدیم و جدید وهابی بوده و نتیجه ای جز ننگ و ذلت نخواهد داشت و مزدوران باید بدانند سرانجام خیری نحواهند داشت و خواهی نخواهی به سزای مزدوری گرفتار خواهند شد .

سازمان بسیج فرهنگیان با ابراز نفرت و انزجار از هر نوع ظلم و ظالم در جای جای دنیا ؛ اعلام می دارد در تبعیت و اطاعت از فرامین وحیانی امام خمینی رحمة الله تعالی علیه و امام خامنه ای ادام الله ظله العالی علی رئوس الملل ، دوشادوش مردم آگاه و ظلم ستیز سراسر عالم  و بویژه همراه و همگام با مردم غیرتمند و ولایت مدار و سرافراز در سیل خروشان راهپیمایی« آخرین روز جمعه ماه مبارک رمضان »  ، « روز جهانی قدس » ضد صهیونیسم قدیم و جدید وهابی ، شرکت خواهد کرد و از امت همیشه بیدار نیز می خواهد ضمن دعوت از سایرین در این جهاد کبیر شرکت نمایند .

الفرقان : 52   فَلا تُطِعِ الْكافِرينَ وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً كَبيراً

از كافران اطاعت مكن، و بوسيله آن [قرآن‏] با آنان جهاد بزرگى بنما!

 

سازمان بسیج فرهنگیان استان آذربایجانشرقی