کلمه ی توحید « لا إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ » راز و رمز انتظار
باسمه تعالی
کلمه ی توحید « لا إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ » راز و رمز انتظار
عبارت شریفه ی « لا إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ » دارای دو بخش است .
یک بخش آن نفی است که باید در رسیدن به هدف ؛ قدرت و توان نفی داشت و جرأت نه گفتن را داشت و ناخوشی های باطنی و ظاهری هرچند زیبا را از خود دور کرد و خانه ی دل را از آلودگی ها پاک داشت چون وجود و شدت بیماری ها از انباشته شدن نا پاکی ها و آلودگیها است .
بخش دیگر آن اثبات و پایداری است که باید به خوبی ها روی آورد و به آنها میدان داد و خانه ی دل را که جای تمام پاکی ها است به صاحب اصلی آن سپرد که آن « الله » تبارک و تعالی است که تمام صفات کمال و افعال از آن اوست .
انتظار دارای دو دست است :
دستی برای پاکسازی آلودگی های فکری و گفتاری و عملی و دستی برای تثبیت خوبی های فکری و گفتاری و عملی .
آلودگیها را باید دور کرد و پاکی ها را جایگزین ساخت ، این رمز و راز انتظار است . انتظاری که سرانجام حیات بشری را خیرو نیکی می بیند .
« بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ وَ ما أَنَا عَلَیْکُمْ بِحَفیظٍ »( هود/ 86 )
ذخیره ی الهى براى شما بهتر است اگر مؤمن باشید. و من بر شما نگهبان نیستم .
با این وصف جایی برای یاس و نا امیدی نمی ماند . در اصل ساکت نشستن ها ، سستی ها ، زشتی ها و پلیدی ها که همگی ناشی از ضعف نگرش و عمل توحیدی بوده ، نوعی فساد و انحطاط است و انباشت بد اندیشی ها و گفتارهای ناروا و اعمال بد موجب یأس و نا امیدی است و در اصل جانمایه و حیات نا امیدی در اینها قرار دارد و مطمع نظر و چشم انداز بد خواهان می باشد .
« إِنَّ الَّذينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظالِمي أَنْفُسِهِمْ قالُوا فيمَ كُنْتُمْ قالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفينَ فِي الْأَرْضِ قالُوا أَ لَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ واسِعَةً فَتُهاجِرُوا فيها فَأُولئِكَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ ساءَتْ مَصيراً . »
( النساء/ 97 )
كسانى كه بر خويشتن ستمكار بودهاند ، [ وقتى ] فرشتگان جانشان را مىگيرند ، مىگويند : « در چه [ حال] بوديد ؟ » پاسخ مىدهند : ما در زمين از مستضعفان
بوديم . مىگويند : « مگر زمين خدا وسيع نبود تا در آن مهاجرت كنيد ؟ » پس آنان جايگاهشان دوزخ است ، و [ دوزخ ] بد سرانجامى است .
باید گذشته را پل عبرت ساخت وعبور کرد و فرصت عرض اندام مجدد را نباید به آنها بخشید و باید بدخواهان را نا امید کرد . چون اصلاح گذشته و روی کردن به راستی و درستی ، اساس انتظار توحیدی بوده و جانمایه ی برخورداری از رحمت واسعه ی الهی می باشد .
« قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُالذُّنُوبَ جَمیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُالرَّحیمُ » ( الزمر/53 )
بگو : « اى بندگان من که بر خویشتن زیادهروى روا داشتهاید از رحمت خدا نومید مشوید . در حقیقت ، خدا همه گناهان را مىآمرزد ، که او خود آمرزنده مهربان است .
آنچه شخص منتظر انجام می دهد :
الف – ترک بد اندیشی ها و بد گفتاری ها و بد کرداریها :
« وَ إِذْ قالَ مُوسى لِقَوْمِهِ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تَذْبَحُوا بَقَرَةً قالُوا أَ تَتَّخِذُنا هُزُواً قالَ أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجاهِلينَ » ( البقرة /67 )
و هنگامى كه موسى به قوم خود گفت : « خدا به شما فرمان مىدهد كه : ماده گاوى را سر ببريد » ، گفتند: « آيا ما را به ريشخند مىگيرى؟ » گفت : « پناه مىبرم به خدا كه
[ مبادا ] از جاهلان باشم .
« وَ إِذا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَ قالُوا لَنا أَعْمالُنا وَ لَكُمْ أَعْمالُكُمْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لا نَبْتَغِي الْجاهِلينَ » ( القصص/55 )
و چون لغوى بشنوند ازآن روى برمىتابند و مىگويند كردارهاى ما از آنِ ما و كردارهاى شما از آنِ شماست. سلام بر شما ، جوياى [ مصاحبت ] نادانان نيستيم .
امام صادق علیه السلام می فرمایند :
« أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا عَاذَ مِنْهُ عِبَادُكَ الْمُخْلَصُونَ »
ابو جعفر محمد بن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی المعروف بالشيخ الصدوق ، من لا يحضره الفقيه ، وفات : 381 ق ، محقق / مصحح : غفارى ، على اكبر ، موضوع : كتب اربعه ، عربى ، تعداد جلد : 4 ، ناشر: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم ، چاپ: قم ، چاپ: 1413 ق ، چاپ: دوم ، ج1، ص523
و به تو پناه مىبرم از بدترين چيزها كه بندگان مخلصت از آن بتو پناه بردهاند .
ب - اقامت در وادی خوبی ها و نیکی ها :
امام صادق علیه السلام می فرمایند :
« اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ خَيْرِ مَا سَأَلَكَ بِهِ عِبَادُكَ الْمُرْسَلُون » / همان
بار خدايا من از تو از بهترين آن چيزها كه بندگان صالح و نيكوكارت از تو خواسته ، می خواهم ( به من نيز عطا فرمائى )
ج - باز کردن عرصه به نیکی ها و نیک ها .
« وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ » ( الأنبياء/ 105 )
و در حقيقت ، در زبور پس از ذکر نوشتيم كه زمين را بندگان شايسته ما به ارث خواهند برد .
د - سپردن امور به صالحان با یقین به اینکه آینده قطعاَ از آن صالحان خواهد بود :
« وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثينَ » ( القصص/5 )
و خواستيم بر كسانى كه در آن سرزمين فرو دست شده بودند منّت نهيم و آنان را پيشوايان [مردم] گردانيم، و ايشان را وارث [ زمين ] كنيم .
منتظران در امنیت کامل هستند :
« إِنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ » ( الأحقاف/13 )
محقّقاً كسانى كه گفتند: «پروردگار ما خداست» سپس ايستادگى كردند، بيمى بر آنان نيست و غمگين نخواهند شد.
قَالَ أَبُو الْحَسَنِ الرِّضَا علیه السلام قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وسلّم قَالَ جَبْرَئِيلُ علیه السلام يَقُولُ اللَّهُ : لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِي فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ مِنْ عَذَابِي قَالَ الرِّضَا علیه السلام بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا .
فتال نيشابورى ، روضة الواعظين و بصيرة المتعظين ، وفات 508 ق ، عربى ، تعداد جلد : 2 ، ناشر : انتشارات رضى ، چاپ : قم ، چاپ : اول ، ج1 ، ص 42 .
خداوند مىفرمايند : لا اله الا الله حصار من است. هر كس به حصار من در آيد ازعذاب من در امان خواهد بود . امام رضا علیه السلام می فرمایند : با شرط هایش و من از شروط آن هستم .
تقدیم به منتظران بقیت الله الاعظم ارواحنا له الفداء بالاخص به علماء ، شهداء ، مؤمنین و مؤمنات .
کمال بارعی
سوالات 1 : نام و نام خانوادگی شماره ی تماس
1 - بخش اول عبارت شریفه ی « لا اله الا الله » شامل ..... است .
الف – داشتن قدرت و توان نفی .
ب - دور کردن از ناخوشی های باطنی و ظاهری .
ج - پاک داشتن خانه ی دل .
د - هر سه
2 - بخش دوم عبارت شریفه ی « لا اله الا الله » شامل ..... است .
الف - ایستادگی و پایداری .
ب - روی آوردن به خوبی ها .
ج - سپردن خانه ی دل به صاحب اصلی آن .
د - هر سه
3 - آثار ضعف نگرش و عمل توحیدی :
الف - یاس و نا امیدی
ب - ساکت نشستن ها ، سستی ها و زشتی ها
ج - فساد و انحطاط
د - هر سه
4 - برای تحقق انتظار توحیدی ........ لازم است .
الف – دوری کردن از بد اندیشی ها
ب - نا امید کردن بدخواهان
ج - اقامت در وادی خوبی ها
د - هر سه
5 - منتظران توحیدی « خوف » و « حزن » ندارند چون :
الف - الله تبارک و تعالی رب آنان است .
ب - ایستادگی دارند .
ج - هر دو
د - هیچکدام
لطفاَجواب را به « 09144114491 – کمال بارعی » پیامک و یا به وبلاگ « هوالبارع » ارسال نمایید .