باسمه تعالی

کلمه ی توحید « لا إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ » راز و رمز انتظار

    عبارت شریفه ی «  لا إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ » دارای دو بخش است .

    یک بخش آن نفی است که باید در رسیدن به هدف ؛ قدرت و توان نفی داشت و جرأت نه گفتن را داشت و ناخوشی های باطنی و ظاهری هرچند زیبا را از خود دور کرد و خانه ی دل را از آلودگی ها پاک داشت چون وجود و شدت بیماری ها از انباشته شدن نا پاکی ها و آلودگیها است .

  بخش دیگر آن اثبات و پایداری است که باید به خوبی ها روی آورد و به آنها میدان داد و خانه ی دل را که جای تمام پاکی ها است به صاحب اصلی آن سپرد که آن « الله » تبارک و تعالی است که تمام صفات کمال و افعال از آن اوست .

انتظار دارای دو دست است  :

     دستی برای پاکسازی آلودگی های فکری و گفتاری و عملی و دستی برای تثبیت خوبی های فکری و گفتاری و عملی .

آلودگیها را باید دور کرد و پاکی ها را جایگزین ساخت ، این رمز و راز انتظار است . انتظاری که سرانجام حیات بشری را خیرو نیکی می بیند .

« بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ وَ ما أَنَا عَلَیْکُمْ بِحَفیظٍ »( هود/ 86 )

ذخیره ی الهى براى شما بهتر است اگر مؤمن باشید. و من بر شما نگهبان نیستم .

     با این وصف جایی برای یاس و نا امیدی نمی ماند . در اصل ساکت نشستن ها ، سستی ها ، زشتی ها و پلیدی ها که همگی ناشی از ضعف نگرش و عمل توحیدی بوده ، نوعی فساد و انحطاط است و انباشت بد اندیشی ها و گفتارهای ناروا و اعمال بد موجب یأس و نا امیدی است و در اصل جانمایه و حیات نا امیدی در اینها قرار دارد و مطمع نظر و چشم انداز بد خواهان می باشد .

« إِنَّ الَّذينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظالِمي‏ أَنْفُسِهِمْ قالُوا فيمَ كُنْتُمْ قالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفينَ فِي الْأَرْضِ قالُوا أَ لَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ واسِعَةً فَتُهاجِرُوا فيها فَأُولئِكَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ ساءَتْ مَصيراً . »

( النساء/ 97 )

كسانى كه بر خويشتن ستمكار بوده‏اند ، [ وقتى ‏] فرشتگان جانشان را مى‏گيرند ، مى‏گويند : « در چه [ حال‏] بوديد ؟ » پاسخ مى‏دهند : ما در زمين از مستضعفان

بوديم . مى‏گويند : « مگر زمين خدا وسيع نبود تا در آن مهاجرت كنيد ؟ » پس آنان جايگاهشان دوزخ است ، و [ دوزخ ‏] بد سرانجامى است .

     باید گذشته را پل عبرت ساخت وعبور کرد و فرصت عرض اندام مجدد را نباید به آنها بخشید و باید بدخواهان را نا امید کرد . چون اصلاح  گذشته و روی کردن به راستی و درستی ، اساس انتظار توحیدی بوده و جانمایه ی برخورداری از رحمت واسعه ی الهی می باشد .

« قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُالذُّنُوبَ جَمیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُالرَّحیمُ » ( الزمر/53 )

بگو : « اى بندگان من که بر خویشتن زیاده‏روى روا داشته‏اید از رحمت خدا نومید مشوید . در حقیقت ، خدا همه گناهان را مى‏آمرزد ، که او خود آمرزنده مهربان است .

آنچه شخص منتظر انجام می دهد :

الف –  ترک بد اندیشی ها و بد گفتاری ها و بد کرداریها :

« وَ إِذْ قالَ مُوسى‏ لِقَوْمِهِ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تَذْبَحُوا بَقَرَةً قالُوا أَ تَتَّخِذُنا هُزُواً قالَ أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجاهِلينَ » ( البقرة /67 )

و هنگامى كه موسى به قوم خود گفت : « خدا به شما فرمان مى‏دهد كه : ماده گاوى را سر ببريد » ، گفتند: « آيا ما را به ريشخند مى‏گيرى؟ » گفت : « پناه مى‏برم به خدا كه

[ مبادا ] از جاهلان باشم .

« وَ إِذا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَ قالُوا لَنا أَعْمالُنا وَ لَكُمْ أَعْمالُكُمْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لا نَبْتَغِي الْجاهِلينَ » ( القصص/55 )

و چون لغوى بشنوند ازآن روى برمى‏تابند و مى‏گويند  كردارهاى ما از آنِ ما و كردارهاى شما از آنِ شماست. سلام بر شما ، جوياى [ مصاحبت‏ ] نادانان نيستيم .

امام صادق علیه السلام می فرمایند :

« أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا عَاذَ مِنْهُ عِبَادُكَ الْمُخْلَصُونَ »

ابو جعفر محمد بن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی المعروف بالشيخ الصدوق ، من لا يحضره الفقيه‏ ، وفات : 381 ق ، ‏محقق / مصحح : غفارى ، على اكبر ، موضوع : كتب اربعه‏ ، عربى ، ‏ تعداد جلد : 4 ، ناشر: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم‏ ،  چاپ: قم ، چاپ: 1413 ق ،  چاپ: دوم ، ج‏1، ص523

و به تو پناه مى‏برم از بدترين چيزها كه بندگان مخلصت از آن بتو پناه برده‏اند .

ب - اقامت در وادی خوبی ها و نیکی ها :

امام صادق علیه السلام می فرمایند :

« اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ خَيْرِ مَا سَأَلَكَ بِهِ عِبَادُكَ الْمُرْسَلُون » / همان

بار خدايا من از تو از بهترين آن چيزها كه بندگان صالح و نيكوكارت از تو خواسته ، می خواهم ( به من نيز عطا فرمائى )

‏ج  - باز کردن عرصه به نیکی ها و نیک ها .

« وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ  » ( الأنبياء/ 105 )

و در حقيقت ، در زبور پس از ذکر نوشتيم كه زمين را بندگان شايسته ما به ارث خواهند برد .

د - سپردن امور به صالحان با یقین به اینکه آینده قطعاَ از آن صالحان خواهد بود :

« وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثينَ » ( القصص/5 )

و خواستيم بر كسانى كه در آن سرزمين فرو دست شده بودند منّت نهيم و آنان را پيشوايان [مردم‏] گردانيم، و ايشان را وارث [ زمين ‏] كنيم .

منتظران در امنیت کامل هستند :

« إِنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ »  ( الأحقاف/13 )

محقّقاً كسانى كه گفتند: «پروردگار ما خداست» سپس ايستادگى كردند، بيمى بر آنان نيست و غمگين نخواهند شد.

قَالَ أَبُو الْحَسَنِ الرِّضَا علیه السلام  قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وسلّم قَالَ جَبْرَئِيلُ علیه السلام  يَقُولُ اللَّهُ : لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِي فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ مِنْ عَذَابِي قَالَ الرِّضَا علیه السلام  بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا  .

فتال نيشابورى‏ ، روضة الواعظين و بصيرة المتعظين‏ ، وفات 508 ق‏ ، عربى‏ ، تعداد جلد : 2 ، ناشر : انتشارات رضى‏ ، چاپ  :  قم‏ ، چاپ : اول‏ ، ج‏1 ، ص 42 .

خداوند مى‏فرمايند : لا اله الا الله‏ حصار من است. هر كس به حصار من در آيد ازعذاب من در امان خواهد بود . امام رضا علیه السلام می فرمایند :  با شرط هایش و من از شروط آن هستم .  

تقدیم به منتظران بقیت الله الاعظم ارواحنا له الفداء بالاخص به علماء ، شهداء ، مؤمنین و مؤمنات .                                             

کمال   بارعی

 

سوالات  1 :   نام و نام خانوادگی                   شماره ی تماس

1 -  بخش اول عبارت شریفه ی « لا اله الا الله » شامل ..... است .

الف –  داشتن قدرت و توان نفی .              

ب - دور کردن از ناخوشی های باطنی و ظاهری .      

ج -  پاک داشتن خانه ی دل .             

د -  هر سه

2 - بخش دوم عبارت شریفه ی « لا اله الا الله » شامل ..... است .

الف - ایستادگی و پایداری .                      

ب -  روی آوردن به خوبی ها .            

ج -  سپردن خانه ی دل به صاحب اصلی آن  .           

د - هر سه

3 - آثار ضعف نگرش و عمل توحیدی :

الف - یاس و نا امیدی                              

ب -  ساکت نشستن ها ، سستی ها و زشتی ها    

ج -  فساد و انحطاط                         

د -  هر سه 

4 -  برای  تحقق انتظار توحیدی  ........  لازم است .

الف – دوری کردن از بد اندیشی ها    

ب -  نا امید کردن بدخواهان                

ج - اقامت در وادی خوبی ها              

د -  هر سه

5 - منتظران توحیدی « خوف » و « حزن » ندارند چون :

الف - الله تبارک و تعالی رب آنان است .       

ب -  ایستادگی دارند .                               

ج -  هر دو                                     

د -  هیچکدام 

لطفاَجواب را به « 09144114491 – کمال بارعی »  پیامک و یا به وبلاگ « هوالبارع  » ارسال نمایید .